Apple! Nie niszcz środowiska, skończ z planowym postarzaniem produktów
Poniedziałek, 25.07.2016. Katarzyna Salus
Apple! Nie niszcz środowiska, skończ z planowym postarzaniem produktów
We wrześniu na rynku pojawi się nowy iPhone 7, ale w mediach mówi się już o wprowadzeniu na rynek kolejnego modelu. Starsze telefony zaczną się psuć i tysiące konsumentów ruszy do sklepów po nowy model. Kto na tym zyska?
Planowane postarzanie produktu to szereg zabiegów stosowanych przez producentów, by zachęcić klienta do szybkiej wymiany urządzenia na nowszy model. Towary projektowane są tak, by psuły się tuż po upływie terminu gwarancji, a klient zmuszany jest do kupna kolejnego produktu. Do tego rodzaju praktyk nie przyznaje się większość firm, bo produkcja nowych urządzeń szkodzi - wyrzucana na wysypisko stara elektronika zanieczyszcza środowisko, potrzebne są również nowe zasoby i energia. Dla dobra ludzi i naszej planety, Apple i inne firmy muszą zaprzestać tworzenia krótkich cyklów życia swoich produktów.
 
 
Jedną ze strategii firm tworzących elektronikę, mającą na celu skracanie cyklu życia produktów, jest wprowadzanie regularnych aktualizacji oprogramowania, które upośledzają działanie systemu w starszych modelach. Podobnie naganne praktyki stosuje Apple - instalowanie aktualizacji systemu iOS Apple doprowadza do znacznego spowolnienia działania starszych  iPhon’ów czy iPadów.
 
Zazwyczaj, aby uniknąć spowolnienia systemu, użytkownicy mogą ignorować powiadomienia “Zainstaluj”. Jednak frustracja spowodowana wolniej działającym urządzeniem robi swoje i klient decyduje się na kupno nowego sprzętu.
 
Wydaje się, że w pewnym stopniu Apple spełnia swoją środowiskową powinność. Powodem tego nie jest jednak własna inicjatywa firmy, ale presja społeczeństwa. Dla przykładu, w styczniu aż 300000 ludzi podpisało petycję o zatrzymanie standardowego gniazda słuchawkowego. Takie akcje zwiększają naszą siłę i przyczyniają się do podejmowania odpowiedzialnych zmian w procesach produkcji i działalności na rzecz ochrony środowiska.
 
 
Apple jest jedną z najbardziej dochodowych firm na świecie, dlatego też dłuższa żywotność urządzeń nie doprowadziłaby do drastycznego spadku wartości tej marki. Firma Apple powinna zwiększyć swobodę wyboru konsumentom i pozwolić również na pozostanie przy starszych wersjach oprogramowania lub na powracanie do nich. Przy opcji “upgrade” powinna pojawić się rownież opcja “downgrade”, która dotychczas była tylko domeną hakerów.
 
Tłumaczenie: Natalia Wielek
Komentarze