Konsumenci apelują – CCC podejmuje dialog o odpowiedzialnej produkcji.
Poniedziałek, 20.11.2017. Katarzyna Salus
Konsumenci apelują – CCC podejmuje dialog o odpowiedzialnej produkcji.
Na zdjęciu: (od lewej) Magdalena Kaźmierczak (CCC), Anna Natanek (CCC), Joanna Szabuńko (FKO)
13606 konsumentów i konsumentek podpisało petycję #ChcemyWiedziec m.in. do CCC, największej polskiej firmy obuwniczej. Domagali się zapewnienia praw pracowniczych i ochrony środowiska w produkcji butów. CCC odpowiada, podejmuje dialog i przedstawia swoje plany. To pierwszy krok, czekamy na działania!
Fundacja Kupuj Odpowiedzialnie przekazała firmie CCC S.A. 13606 podpisów pod petycją skierowaną do europejskich firm obuwniczych, w tym CCC. Petycję podpisali konsumenci i konsumentki z Polski oraz innych krajów europejskich, gdzie CCC sprzedaje swoje produkty. Postulaty obejmowały ujawnienie listy dostawców, eliminację z produkcji niebezpiecznych dla zdrowia substancji oraz zapewnienie bezpiecznych warunków pracy i godnych płac osobom produkującym ich buty.
 
W odpowiedzi polska firma poinformowała o planowanych działaniach, w tym: o opracowanej przez CCC strategii CSR na lata 2017-2019, w której odpowiedzialny łańcuch dostaw jest jednym z priorytetów. CCC planuje dokładniejsze monitorowanie stosowania niebezpiecznych substancji w całym łańcuchu dostaw, opracowanie systemu regularnego zewnętrznego audytowania, coroczne publikacje informujące o działaniach zapewniających przestrzeganie praw człowieka i sprawiedliwych warunków pracy. Pierwszy raport pojawi się do marca 2018 roku. Pełna odpowiedź CCC dostępna jest TUTAJ
 
CCC nie zdecydowało się na ujawnienie listy swoich dostawców, co było pierwszym postulatem petycji i wyrazem rzeczywistej jawności łańcucha dostaw. Na ten krok zdecydowało się już wiele firm przemysłu modowego m.in. H&M, C&A, adidas, Nike, Clarks i inne.
 
Kiedy w 2013 r. zawalił się budynek Rana Plaza i zginęło ponad 1000 osób, zidentyfikowanie firm zlecających produkcję tamtejszych fabrykach miało kluczowe znaczenie w ustaleniu odpowiedzialności i zapewnieniu odszkodowań ofiarom. Jedynym sposobem identyfikacji tych europejskich firm było szukanie metek w gruzach. Według organizacji pozarządowych, taka sytuacja nie powinna mieć miejsca. Jawność łańcuchów dostaw pozwala na określenie odpowiedzialności i wiarygodności firm wobec konsumentów i pracowników.
 
Przekazanie petycji odbyło się to w trakcie spotkania „Okrągłego stołu” nt. wyzwań społecznych i środowiskowych w globalnym łańcuchu dostaw przemysłu skórzanego i obuwniczego. Wydarzenie zorganizowała Fundacja Kupuj Odpowiedzialnie, a udział w nim wzięły firmy branży modowej, eksperci, przedstawiciele instytucji publicznych i organizacji pozarządowych z Polski, Indii i Austrii. Spotkanie służyło wymianie informacji, doświadczeń, planów i dobrych praktyk zmierzających do poprawy przestrzegania praw człowieka i standardów ochrony środowiska przy produkcji obuwia od etapu pozyskiwania skór do końcowego produktu. Było to pierwsze takie wydarzenie w Polsce.
 
___________________________________________________________________________________________________________
Petycja jest częścią kampanii Kupuj Odpowiedzialnie Buty, współfinansowanej ze środków Unii Europejskiej. Za przekazywane treści odpowiada Fundacja Kupuj Odpowiedzialnie, a wyrażone poglądy niekoniecznie odzwierciedlają oficjalne stanowisko Unii Europejskiej. Kampania jest też współfinansowana w ramach programu polskiej współpracy rozwojowej Ministerstwa Spraw Zagranicznych RP w 2017 roku. Wyraża poglądy Fundacji Kupuj Odpowiedzialnie, które nie mogą być utożsamiane z oficjalnym stanowiskiem Ministerstwa Spraw Zagranicznych RP.
 
Komentarze
Jeżeli nie widzisz tego obrazka kliknij odśwież i spróbuj ponownie
Podobne artykuły
Twój podpis działa. Są efekty kampanii #ChcemyWiedziec
W czerwcu rozpoczęliśmy kampanię #ChcemyWiedziec, w której apelujemy do czołowych marek obuwniczych: CCC, Deichmann, Camper, Prada, Birkenstock i Leder & Schuh o jawność łańcuchów dostaw. Wasz odzew przeszedł nasze najśmielsze oczekiwania. Zebraliśmy ponad 6000 podpisów online, natomiast podczas festiwali letnich, w których uczestniczyliśmy, pod petycją podpisało się kolejne 2000 osób! Chcecie wiedzieć jak to wyglądało? Wszystko sfilmowaliśmy! :)
Chcesz wiedzieć jak i gdzie produkowane są Twoje buty? Podpisz petycję!
Startujemy z nową kampanią: #ChcemyWiedzieć. Apelujemy do czołowych marek obuwniczych: CCC, Deichmann, Camper, Prada, Birkenstock i Leder & Schuh o jawność łańcuchów dostaw. Chcesz wiedzieć gdzie i jak powstały Twoje buty? Podpisz petycję!
Wyprodukowano w Indonezji. Nowy raport Fundacji Kupuj Odpowiedzialnie
"Wyprodukowano w Indonezji" to kolejny raport Fundacji Kupuj Odpowiedzialnie, dotyczący sytuacji pracownic i pracowników fabryk obuwniczych w Indonezji. W indonezyjskim przemyśle obuwniczym i skórzanym pracuje ponad pół miliona ludzi. Zdecydowanie najważniejszą kategorią wyrobów sektora obuwniczego jest obuwie skórzane, stanowiące niemal połowę produkcji.
Z jakimi problemami ekologicznymi i społecznymi wiąże się produkcja butów? Jaką rolę w poprawie życia ludzi produkujących nasze buty mogą odegrać znane marki? Co każdy z nas może zrobić, by pomóc? Jakie mamy alternatywy? Na te i inne pytania zaproszeni eksperci odpowiadali podczas dwóch debat zorganizowanych przez nas w tym roku w Warszawie.
"Wyprodukowano w Indiach" to kolejny raport opublikowany właśnie przez Fundację Kupuj Odpowiedzialnie, dotyczący sytuacji pracowników fabryk obuwniczych i garbarni w Azji. Indie to drugi co do wielkości producent obuwia. W Indiach powstaje rocznie ok. 2 mld par butów, co stanowi 8,5% światowej produkcji.