Właściciel / Właścicielka sklepu
 „Sprzedawcy stawiający na odpowiedzialny biznes
zapewniają sobie w ten sposób większy zysk
(KPMG 2007)
 
Wybór kształtuje wybór
 
Rola jaką w zglobalizowanym przemyśle odzieżowym odgrywa właściciel / właścicielka sklepu jest także nie do przecenienia. Zaopatrując sklep sprzedawca dokonuje wyboru produktów. To ten wybór decyduje jakie produkty trafią do rąk konsumentów. Warto więc zaopatrywać sklep w odzież i tekstylia, które powstały z minimalną szkodą dla środowiska i poszanowaniem praw człowieka. Wskazówką przy wyborze produktów dostępnych na rynku mogą być certyfikaty: Global Organic Textile Standard, Soil Association, IVN Certified Best, IVN Certified GOTS, czy Naturland, które świadczą o tym, że dany produkt został wyprodukowany z poszanowaniem środowiska. Istnieją też odpowiednie certyfikaty bądź standardy, które zapewniają o poszanowaniu praw pracownic i pracowników, którzy wykonali dany produkt. Są to np. certyfikat Fairtrade (dla samej produkcji bawełny), członkowstwo firmy w sprawdzonych organizacjach: np. Fair Wear Foundation, Ethical Trading Initiative, World Fair Trade Organisation. Zaś podjęcie współpracy z krajowymi markami, które produkują w Polsce z materiałów takich jak len czy konopie, przyczyni się do wspierania lokalnych przedsiębiorców i zmniejszy wpływ tych produktów na emisję dwutlenku węgla do atmosfery związaną ich transportem.
 
Uświadomić czyli sprzedać
 
To właśnie w momencie sprzedaży, sklep ma możliwość odegrania kluczowej roli w procesie edukacji społeczeństwa. Wystarczy porozmawiać z klientem i opowiedzieć mu czym oferowane ubrania powstałe w sposób odpowiedzialny różnią się od ubrań konwencjonalnych. Pamiętajmy, że tylko poinformowany konsument dokona świadomego wyboru i postawi na oferowany przez sklep produkt. Nie należy ograniczać się do wymieniania certyfikatów, które jeszcze niewiele znaczą dla polskich konsumentów. Do takiej rozmowy trzeba merytorycznie przygotować siebie oraz swoich pracowników, np. poprzez wewnętrzne przeszkolenie. Jeśli przeprowadzenie takiego szkolenia jest zadaniem zbyt trudnym można poprosić o pomoc eksperta z organizacji takich jak Fundacja Kupuj Odpowiedzialnie, Polska Akcja Humanitarna czy Koalicja Karat. Organizacje te organizują także otwarte szkolenia dla osób zainteresowanych.
 
Aktywne działanie przynosi rozgłos
 
Sklep, który postawi na odpowiedzialność w modzie może aktywnie włączyć się w działania promujące tę ideę. Fundacja Kupuj Odpowiedzialnie czy Fasgion Revolution Polska organizują odczyty, spotkania, akcje konsumenckie, które mają na celu zwiększanie świadomości na temat nadużyć w przemyśle odzieżowym oraz pokazanie alternatyw dla konwencjonalnych rozwiązań. Sklep może włączać się w takie akcje aktywnie, np. poprzez organizację spotkanie bądź użyczenie dla niego przestrzeni. Czasem wystarczy całkiem niewielkie wsparcie jak udostępnienie miejsca na powieszenie plakatu czy położenie ulotek i kartek z apelami do firm. Na koniec warto dodać, że wsparcie działań organizacji konsumenckich wiąże się też z kształtowaniem i promowaniem pozytywnego wizerunku sklepu.