O projekcie: UBRANIA

Kupuj odpowiedzialnie ubrania

 
Zwracamy uwagę osób zainteresowanych modą, zarówno twórców jak i konsumentek i konsumentów na problemy związane z przemysłem odzieżowo-tekstylnym. Z jednej strony upowszechniamy wiedzę o społecznych i ekologicznych nadużyciach związanych z produkcją ubrań, które codziennie wszyscy na siebie wkładamy. Z drugiej, staramy się pokazać pozytywne alternatywy dla konwencjonalnych, globalnie rozpowszechnionych marek. Przedstawiamy możliwości przeciwstawienia się łamaniu praw człowieka, praw pracowniczych oraz postępującemu zanieczyszczaniu środowiska. Podpowiadamy, jak wywierać wpływ na firmy odzieżowe, aby nakłonić je do stosowania uczciwych i dobrych praktyk korzystnych dla pracowników oraz odbiorców odzieży. Popularyzujemy też odpowiedzialną modę powstającą przy poszanowaniu praw człowieka i z zachowaniem zasad Sprawiedliwego Handlu, modę ekologiczną i pochodzącą z recyklingu. Pomagamy producentom pragnącym tworzyć taką właśnie modę znaleźć odpowiedź na pytanie „jak to zrobić?”.
 
Dowiedz się więcej
 
W zakładce "Materiały" znajdziecie elektroniczne wersje naszych publikacji, w tym Podręcznik dla projektantów i marek odzieżowych  "W kierunku odpowiedzialnej mody". Jeśli chcecie otrzymać publikację w wersji drukowanej, napiszcie do nas.

Zachęcamy też do zapoznania się z artykułami z naszej "Bazy wiedzy" opisującymi sytuację pracownic i pracowników w zakładach produkujących odzież, rolników pracujących przy uprawie roślin takich jak bawełna czy len, jak i informacje na temat systemów certyfikacji, inicjatyw wielostronnych i wiele wiele więcej…
 
Gorąco zachęcamy do korzystania z „Dobrych Zakupów” – pierwszego w Polsce internetowego przewodnika dla konsumentów zawierającego ranking bardziej przyjaznych środowisku i odpowiedzialnych społecznie firm i marek z branży meblowej i papierniczej.
 
Przyłącz się
 
Zapraszamy projektantów, sprzedawców, nauczycieli szkół odzieżowo-tekstylnych oraz osób zainteresowanych zagadnieniami CSR do kontaktu z nami i śledzenia naszych działań. 
 

Aktualności

Kampania Secondhand First lekarstwem na "szybką modę"?
W Wielkiej Brytanii ruszyła niedawno kampania, która ma skłonić konsumentów do radosnego buszowania w secondhandach, do poszukiwania „odzieżowych skarbów” i zaangażowania się na rzecz “aktywizmu naprawczego” („napraw, zamiast kupować nowe”). Kampania #Secondhandfirst to dobry przykład na ograniczanie góry odpadów tekstylnych, która wciąż rośnie i rośnie - także w Polsce.
Dlaczego nikt nie chce twoich starych ciuchów?
Góry tekstylnych odpadów rosną na katastrofalną skalę. Jaki wpływ ma na to trend „fast fashion”?
Stanowisko Clean Clothes ws. nowej kolekcji ubranek dziecięcych H&M i WWF
29 sierpnia H&M we współpracy z organizacją ekologiczną WWF wypuściło nową kolekcję ubrań dedykowanych dzieciom, mającą na celu zwrócenie uwagi na problemy środowiskowe związane z produkcją odzieży.
W najbliższą niedzielę, w Starej Zajezdni odbędzie się pierwsza krakowska edycja Slow Weekend, czyli największa impreza gromadzącą w jednym miejscu twórców produkujących w zgodzie z zasadami Slow. Kupuj Odpowiedzialnie też tam będzie.
Jak to możliwe, że para spodni kosztuje w sklepie grosze? Skad się biorą promocje i kto płaci prawdziwą cene naszych ubrań, butów czy owoców? Warto wiedzieć
Przemysłowa hodowla krów już od dawna jest napędzana przez rynek fast foodów. Teraz dołącza do tego grona odzieżowy przemysł sezonowej mody fast fashion. W ciągu 9 lat na jego cele będzie zabijanych 430 mln krów rocznie
Po niespełna trzech latach od katastrofy w Rana Plaza, w księgarniach pojawiła się książka opisująca realia pracy w przemyśle odzieżowym w Bangladeszu - „Życie na miarę. Odzieżowe niewolnictwo”. Zapraszamy do przeczytania rozmowy z jej autorem, Markiem Rabijem.
Organizacje Clean Clothes Campaign, International Labor Rights Forum, Maquila Solidarity Network oraz Worker Rights Consortium są głęboko poruszone informacją o kolejnym pożarze w fabryce odzieżowej w Bangladeszu.
Targi niezależnej mody i dizajnu to alternatywa dla zakupów w masowych sieciówkach. Wśród wystawców znajdują się niezależne, polskie marki modowe i wnętrzarskie, manufaktury biżuterii i twórcy przedmiotów użytkowych.
Uczniowie i uczennice siedmiu szkół województwa śląskiego i małopolskiego postanowili zabrać głos w dyskusji na temat konsumenckich nawyków i ich wpływu na jakość życia ludzi w różnych częściach świata. Efektem jest konferencja zorganizowana niemal samodzielnie przez młodzież.
Kto jak nie my? Ekipa Fundacji Kupuj Odpowiedzialnie zakłada „sprawiedliwy sklepik internetowy”, czyli miejsce, gdzie będzie można kupić w 100 procentach odpowiedzialne produkty i przy okazji wesprzeć działania Fundacji.
Fundacja Kupuj Odpowiedzialnie zaprasza do wzięcia udziału w Święcie Odpowiedzialnego Kupowania, które odbędzie się 3 października w warszawskim Faktycznym Domu Kultury. Przez cały dzień będą odbywały się spotkania z ekspertami, pokazy filmów, wystawy tematyczne oraz mini targi mody odpowiedzialnej.
Głodowe płace, ciężkie warunki pracy czy praca przymusowa w nadgodzinach – tak wygląda praca w fabrykach odzieżowych w Azji oraz… w Polsce. Sytuacja szwaczek jest bardzo trudna. Jak bardzo – pokazuje raport „Uszyte w Polsce”, przygotowany przez Fundację Kupuj Odpowiedzialnie.  
Rozpoczynamy nową odsłonę kampanii „Godna Płaca dla Wszystkich”. Specjalna strona internetowa (w kilkunastu językach) zachęca konsumentów i konsumentki z całej Europy do składania symbolicznej reklamacji ubrań z powodu braku godnej płacy.
Targi mody, wernisaż zdjęć, pokazy i wykłady na temat odpowiedzialnej mody. Zajrzyjcie na nasze stoisko! 28.06.2015, Forum Przestrzenie, Kraków
Clean Clothes z radością informuje, że główny cel kampanii został osiągnięty. Poszkodowani w katastrofie Rana Plaza dostaną odszkodowanie w wysokości 30 milionów dolarów, dzięki anonimowym darczyńcom.
Zapraszamy Was na wielkie święto zrównoważonego rozwoju, czyli na Śniadanie na Trawie. Zajrzyjcie na stoisko Fundacji Kupuj Odpowiedzialnie!
Jesteś wolontariuszką/wolontariuszem lub aktywną osobą, która pragnie wykorzystać swój potencjał? Chcesz współpracować z Fundacją Kupuj Odpowiedzialnie i/lub Clean Clothes Polska?
Co kryją metki naszych ubrań? Czy istnieje odpowiedzialna moda? Jaką rolę mogą odegrać świadomi konsumenci? Dowiedzcie się podczas 5. spotkania z cyklu CSR KRK - "Moda na CSR, CSR w modzie". Jednym z gości specjalnych będzie dr Anna Paluszek z Fundacji Kupuj Odpowiedzialnie i Clean Clothes Polska
Parlament Europejski zatwierdził rezolucję w związku z drugą rocznicą katastrofy w Rana Plaza. Postanowienia dotyczą poprawy warunków pracy w przemyśle odzieżowym Bangladeszu, skąd 60% uszytej odzieży trafia na rynek europejski.
12345 ... 14