Greenwashing Index
Czwartek, 17.01.2008. Maria
Greenwashing Index
Greenwashing Index to interaktywna strona uruchomiona przez EnviroMedia na której konsumenci sami mogą głosować i oceniać, które reklamy wprowadzają ich w błąd. Greenwashing Index monitoruje reklamy pod kątem ich twierdzeń dotyczących środowiska, a następnie poddaje ocenie społeczeństwa. Wśród pierwszych firm, poddanych ocenie przez konsumentów znalazły się m.in. BP, Chevron, Honda, Shell, Ford i Toyota.


Greenwashing Index bierze pod uwagę następujące kryteria:

  • Reklama wprowadza w błąd za pomocą tekstu;
  • Reklama wprowadza w błąd za pomocą elementów wizualnych lub/i grafiki;
  • Reklama stawia niejasne, niedowiedzione twierdzenia;
  • Reklama przejaskrawia cechy środowiskowe produktu;
  • Reklama pomija pewne informacje, by twierdzenia w reklamie brzmiały lepiej, chociaż stan faktyczny jest inny.

W przyjętej pięciostopniowej skali 1 – oznacza dobrą reklamę a 5 – wprowadzającą w błąd pod względem środowiska (greenwashing).

Np. na 4,78 została oceniona reklama Forda, ze znanym nam z Mapetów Kermitem w roli głównej, który najpierw jedzie na rowerze, później płynie kajakiem, następnie wspina się – wszystko to przez tereny pięknej i dzikiej przyrody – by na koncu, wśród tych oszałamiających krajobrazów, objawił mu się samochód – hybrydowa odmiana terenowego Forda Escape.

Jak wiadomo hybrydy posiadają dwa silniki spalinowy i elektryczny. Silnik hybrydowy działa w ten sposób, że odzyskuje energię np. przy hamowaniu i kumuluje ją w baterii, po czym z energii tej korzysta silnik elektryczny. Jednak zużycie paliwa hybrydowego Forda Escape – choć całkiem OK jak na klasyczne SUV – w porównaniu do innych, mniejszych samochodów jest dość wysokie, gdyż wynosi 6-7 litra na 100km.

Komentarze