Usługi oferowane przez FLO International:
Kto przyznaje certyfikaty?
Wydawanie certyfikatów jest wykonywane przez niezależną międzynarodową firmę certyfikującą, FLO-CERT GMBH. FLO-CERT GMBH jest odpowiedzialna za inspekcję i wydawanie certyfikatów organizacjom producenckim i handlowcom z uwzględnieniem Standardów Fairtrade. Niezależność badań zapewnia docieranie Minimalnej Ceny Fairtrade (Fairtrade Minimum Price) i FT Premii do producentów oraz używanie Znaku Certyfikującego Fairtrade (Fairtrade Certification Mark) tylko dla produktów pochodzących od Certyfikowanych Producentów Fairtrade (Fairtrade Certified Producers).
WZROST LICZBY ORGANIZACJI PRODUCENCKICH CERTYFIKOWANYCH PRZEZ FAIRTRADE:
Historyczny dzień dla FLO
25 maja 2007 r. Podczas Zgromadzenia Ogólnego Sieci Producenckich, CLAC (Coordinadora Latinoamericana y del Caribe de Comercio Justo), AFN (Afrykańska Sieć Fairtrade - African Fairtrade Network) oraz NAP (Sieć Producentów Azjatyckich - Network of Asian Producers) stały się oficjalnie pełnoprawnymi członkami FLO. Ekspansja członkostwa stała się możliwa dzięki zmianie konstytucji FLO, która została zaaprobowana na Spotkaniu Członkowskim FLO w listopadzie 2006 roku.
Inicjatywy Metkujące (the Labelling Initiatives - LIs), które w owym czasie były jedynymi członkami FLO, w jawnym głosowaniu zdecydowały o przyjęciu nowej konstytucji. Tym samym dopuszczono sieci Certyfikowanych Producentów Fairtrade (Fairtrade Certified Producers) do udziału w FLO na prawach jego członków.
Sieci Producenckie są stowarzyszeniami, do których mogą dołączyć Certyfikowane przez Fairtrade Organizacje Producenckie (Fairtrade Certified Producer Organizations), jeśli tylko chcą i które są traktowane przez FLO jako reprezentatywne ciała złożone z rolników, pracowników i innych, należących do takich organizacji. Obecnie, istnieją trzy sieci producentów, jedna na każdym z trzech kontynentów: Afryka, Azja i Ameryka Łacińska, gdzie istnieją Certyfikowane przez Fairtrade Organizacje Producenckie.
AFRYKAŃSKA SIEĆ FAIRTRADE (AFRICAN FAIRTRADE NETWORK - AFN)
KRÓTKA HISTORIA
została założona na czwartym zgromadzeniu afrykańskich organizacji, skupiających producentów towarów, zatwierdzonych przez FLO w Addis Abebie w Etiopii w marcu 2004 roku. AFN jest niezależną, nie nastawioną na zyski siecią parasolową Afrykańskich Organizacji Producenckich Certyfikowanych przez Fairtrade (Fairtrade Certified African Producer Organizations).
MISJA I ROLA
podnoszenie świadomości o sprawiedliwym handlu (fair trade) w Afryce.
Tym samym, AFN poszukuje też dochodowych okazji handlowych dla Producentów i Pracowników Fairtrade, poprzez nawiązywanie kontaktów wewnątrz Afryki i poza nią. Ponadto AFN jest ciałem, które reprezentuje producentów afrykańskich w strukturach FLO.
CZŁONKOWSTWO AFN
jest otwarte dla wszystkich Organizacji Producenckich Certyfikowanych przez Fairtrade oraz potencjalnych aplikantów, organizacji założycielskich AFN, które są powiązane interesami z grupami Certyfikowanymi przez Fairtrade i afrykańskimi stowarzyszeniami handlowymi, zarejestrowanymi w FLO-CERT. Co więcej, agencje i inne organizacje promujące idee sprawiedliwego handlu (fair trade) mogą stać się przydatne, jeśli chodzi o członkowstwo w AFN. Członkowie są pogrupowani w cztery regionalne sieci Fairtrade, czyli odpowiednio – wschód, południe, zachód i północ Afryki.
Do lipca 2006 roku liczba członków AFN osiągnęła poziom 164 Organizacji Producenckich Certyfikowanych przez Fairtrade i 43 zarejestrowanych organizacji w 24 krajach Afryki.
SIEĆ PRODUCENTÓW AZJATYCKICH (NETWORK OF ASIAN PRODUCERS - NAP)
KRÓTKA HISTORIA
założona 16 czerwca 2005 roku. Producenci z różnych azjatyckich krajów spotkali się w Sri Lance i dyskutowali o potrzebie założenia sieci, która stanowiłaby zjednoczony głos przed FLO. Pierwsze zgromadzenie ogólne Sieci Producentów Azjatyckich (NAP) miało miejsce w Bangkoku (Tajlandia) od 17 do 19 września 2006 roku. Producenci z Indii, Pakistanu, Sri Lanki, Nepalu, Tajlandii, Filipin, Indonezji, Papui Nowej Gwinei, Timoru Wschodniego i Chin mieli tam swoich reprezentantów.
MISJA I ROLA
ułatwianie wcielania większej liczby producentów tak, aby byli oni zdolni do przyłączenia się do ruchu Fairtrade w Azji, poprzez istniejącą szeroką gamę produktów i usług. NAP pracuje także na rzecz upewniania się, iż azjatyckie realia i warunki życia są brane pod uwagę, podczas ustalania standardów Fairtrade bez rozwiązań kompromisowych, jeśli chodzi o podstawowe zasady Fairtrade. Wreszcie NAP jest również oficjalnym przedstawicielem producentów azjatyckich w Organizacjach Oznaczających Fairtrade.
CZŁONKOWSTWO NAP
Sieć Producentów Azjatyckich (NAP) jest ciałem multi-inwestycyjnym, gromadzącym reprezentantów organizacji producenckich, Wspólnych Grup (Joint Bodies), organizacji skupiających niewielkie przedsiębiorstwa rolnicze i promującym ciała, które posiadają certyfikaty lub są zarejestrowane przez system Metkujący Fairtrade. Obecnie NAP posiada 96 członków.
COORDINADORA LATINOAMERICANA Y DEL CARIBE DE COMERCIO JUSTO (CLAC)
KRÓTKA HISTORIA
Sieć Niewielkich Producentów Handlowych Ameryki Łacińskiej i Karaibów (The Latin American and Caribbean Network of Small Trade Producers -CLAC) jest regionalną organizacją, która ma swoje korzenie w Sieci Niewielkich Producentów Kawy z Ameryki Łacińskiej (Latin American Network of Small Coffee Producers - CLA, albo ‘Coordinadora’) oraz w Sieci Niewielkich Pszczelarni z Ameryki Łacińskiej (Latin American Network of Small Beekeepers - PAUAL), z których obydwie zostały założone w 1996 roku.
Podczas piątego zgromadzenia ogólnego CLA, które miało miejsce w kwietniu 2004 roku, w Oaxaca w Meksyku, CLAC zostało ustanowione pełnoprawną całością, łącząc tym samym reprezentantów drobnych Certyfikowanych Producentów Fairtrade z Ameryki Łacińskiej i Karaibów.
MISJA
Misją CLAC jest bycie organem reprezentującym, koordynującym, wymieniającym i współpracującym dla umocnienia współdziałających organizacji drobnych producentów z Ameryki Łacińskiej i Karaibów wewnątrz konstrukcji Fairtrade.
CZŁONKOWSTWO CLAC
Członkowstwo CLAC jest otwarte dla Niewielkich Organizacji Rolniczych Certyfikowanych przez Fairtrade. Obecnie CLAC składa się z prawie 300 drobnych organizacji producenckich w dwudziestu krajach regionu, zorganizowanych w narodowe multi–sieci produkcyjne albo inaczej ‘Coordinadoras’. CLAC szacuje, że liczba rodzin stowarzyszonych drobnych producentów przekracza 200.000, czyli obejmuje ponad milion osób.
Wsparcie FAIRTRADE, wychodzenie daleko poza konsumpcję
Dla większości z nas bycie konsumentem jest czymś naturalnym, dlatego rzadko w ogóle się nad tym zastanawiamy. Jednak ekonomiści postawili sobie za zadanie zrozumienie mechanizmu, który wywołuje aktywność u konsumentów. W ostatnich latach wiele badań potwierdziło wzrost liczby tak zwanych ‘konsumentów etycznych’. Zgodnie z wynikami, wartości, którymi kierują się konsumenci, zmieniły się od pragmatycznych, cenowych i motywowanych jakością imperatywów do nowego centrum uwagi, skupionego na wartościach etycznych i na historii, kryjącej się za nabywanymi produktami. Wzrastająca popularność produktów Fairtrade może być tego potwierdzeniem.
W 2006 roku konsumenci na całym świecie nabyli Produkty Certyfikowane przez Fairtrade warte 1,6 biliona euro. Jest to 42% więcej niż w roku 2005. Dla produktów takich jak kawa czy kakao wzrost był szczególnie imponujący, ponieważ wyniósł odpowiednio 53% i 93%. Sprzedaż innych wiodących Produktów Fairtrade – bananów z 31% wzrostem i herbaty z 49% -również jest znaczący. Rolnicy, uprawiający Bawełnę Fairtrade również zauważyli wzrost zapotrzebowania na swoje produkty, który zwiększył się bardziej niż o połowę tylko w przeciągu roku (zobacz tabelę na stronie 22).
Wzrostowi sprzedaży towarzyszyło więcej licencji przyłączających się do programu (chodzi o firmy, sprzedające finalne, opakowane produkty Fairtrade). Liczba licencji w 2006 roku sięgnęła 1954, wzrastając o 29% w porównaniu z rokiem.
Wbrew robiącym duże wrażenie liczbom, jesteśmy nadal bardzo daleko od Certyfikowanych Producentów Fairtrade, potrafiących sprzedać wszystkie swoje produkty w zgodzie z warunkami stawianymi przez Fairtrade. W rzeczywistości FLO oblicza, iż około 20% całości produkcji owych wytwórców jest sprzedawanych zgodnie z wyżej wspomnianymi warunkami.
SZACOWANA WARTOSC SPRZEDAŻY DETALICZNEJ FAIRTRADE:
Fairtrade nadal ma mnóstwo miejsca na poprawę wyników. FLO oraz jego członek, Inicjatywy Oznaczające (Labelling Initiatives), pracują by otworzyć nowe rynki i zidentyfikować nowe możliwości inwestycyjne dla producentów. Szczęśliwie, nie są w tych staraniach osamotnieni, ponieważ miliony konsumentów i osób wspierających spieszy z pomocą.
Ochotnicy zmobilizowali się, aby podnosić świadomość, dotyczącą niesprawiedliwości w handlu i promować Fairtrade w swoich społecznościach lokalnych, kościołach, miastach i tym podobnych.
Na przykład podczas Dwóch Tygodni Fairtrade w Wielkiej Brytanii, trwających od 26 lutego do 11 marca 2007 roku, oddani ochotnicy w całym kraju zorganizowali około 10 tysięcy lokalnych wydarzeń promujących Fairtrade.
Sukces Fairtrade
Opracowano na podstawie Raportu rocznego FLO przetłumaczonego przez Grupę eFTe Warszawa