Konsumenci mówią: sprawdzam!
Środa, 10.11.2010. Zuza
Konsumenci mówią: sprawdzam!
Źródło: http://cojent7.wordpress.com/
Konsumenci oczekują większej odpowiedzialności w zarządzaniu łańcuchem dostaw firm, wynika z badania przeprowadzonego przez Interaktywny Instytut Badań Rynkowych na zlecenie Forum Odpowiedzialnego Biznesu.
W okresie od kwietnia do lipca 2010 roku Forum Odpowiedzialnego Biznesu we współpracy z firmą badawczą Gemius SA / IIBR prowadziło dwa badania pod wspólnym tytułem roboczym „Odpowiedzialny łańcuch dostaw”. Obydwa badania miały charakter ilościowy i zostały przeprowadzone w formie ankiety stworzonej wspólnie przez zespół badawczy powołany na czas trwania projektu. W skład zespołu weszli:  Maria Huma (Polska Zielona Sieć), Maria Ibisz (PricewaterhouseCoopers), Anna Paluszek (Polska Akcja Humanitarna), Maria Roszkowska-Śliż (Szkoła Główna Handlowa), Robert Sroka (Pracodawcy RP) oraz Natalia Ćwik (Forum Odpowiedzialnego Biznesu) jako koordynator badania. Konstrukcją ankiet i nadzorem prac badawczych zajmował się Wojciech Ciemniewski (Gemius SA / IIBR).
 
Źródło: http://www.oukosher.org/images/elements/homepage_consumer_1.jpg
Źródło: http://www.oukosher.org/images/elements/homepage_consumer_1.jpg
 
KONSUMENCI
 
Badanie przeprowadzone na reprezentatywnej próbie 1216 konsumentów wykazało, że Polacy gotowi są do bojkotu producentów, którzy w procesie produkcji łamią prawa człowieka bądź niszczą przyrodę. 61% badanych zadeklarowało, że nie kupi produktu, który został wyprodukowany w fabryce, w której zatrudniane są dzieci, bądź stosuje się pracę niewolniczą (dla 20% nie jest to istotna informacja przy wyborze marki). 64% Polaków odmówi zakupu produktu, wiedząc, że podczas jego produkcji doszło do zanieczyszczenia jednego z Wielkich Jezior Mazurskich.
 
Wyniki badania wskazują również na rosnące zainteresowanie tematem standardów stosowanych przez firmy w procesie produkcji. 64% badanych zadeklarowało, że chciałoby więcej wiedzieć na ten temat, przy czym częściej zgłaszały taką potrzebę kobiety, osoby pracujące, z wyższym wykształceniem. Wraz z rozwojem Internetu będzie to dla nich coraz łatwiejsze, już teraz 58% badanych znajduje w sieci informacje na temat działań związanych z przestrzeganiem przez firmę standardów pracy i ochrony środowiska w całym procesie produkcji.
 
Źródło: http://ellfoundation.org/wp-content/uploads/2008/07/food-label.gif
Źródło: http://ellfoundation.org/wp-content/uploads/2008/07/food-label.gif
 
O rosnącej świadomości konsumentów świadczy również fakt, iż zwracają oni coraz baczniej uwagę na inne niż tylko marka i cena informacje zawarte na opakowaniu. Już 76% badanych deklaruje, że sprawdza skład i kraj pochodzenia produktu, a tylko 11% (głównie osoby młodsze - do 24 lat, ze wsi, najsłabiej wykształcone, nie pracujące) w ogóle nie zwraca uwagi na takie informacje.
 
FIRMY
 
Tendencji tych zdają się nie zauważać producenci, dla których transparentność procesu produkcji wciąż jest tematem drażliwym. W drugiej części badania przeprowadzonego przez Forum Odpowiedzialnego Biznesu, spośród 500 największych polskich firm wg rankingu Polityki, na udział w nim zgodziło się jedynie 9. Świadczy to o braku wiedzy, przejrzystości i świadomości zagadnienia. Jednak narastające tendencje wśród konsumentów, którzy dysponują coraz rozleglejszą wiedzą i są gotowi jej użyć przy wyborze konkretnego produktu, mogą wymusić na firmach zmianę takiego nastawienia.
 
Źródło: http://g.gazetaprawna.pl/p/_wspolne/pliki/21000/21434.jpg
Źródło: http://g.gazetaprawna.pl/p/_wspolne/pliki/21000/21434.jpg
 

 
Badanie na zlecenie Forum Odpowiedzialnego Biznesu przeprowadzone zostało przez Interaktywny Instytut Badań Rynkowych. Część pierwsza, konsumencka, przeprowadzona została w lipcu 2010 r. na grupie 1216 internautów w wieku 15 i więcej lat. Część druga, przeprowadzona we wrześniu 2010 r. objęła 9 osób odpowiedzialnych za zarządzanie łańcuchem dostaw w swoich firmach. Szczegółowe raporty dostępne z boku.
 
 
Komentarze