Twój podpis działa. Są efekty kampanii #ChcemyWiedziec
Poniedziałek, 18.09.2017. Maria Huma
Twój podpis działa. Są efekty kampanii #ChcemyWiedziec
Fot. Maciek Zygmunt
W czerwcu rozpoczęliśmy kampanię #ChcemyWiedziec, w której apelujemy do czołowych marek obuwniczych: CCC, Deichmann, Camper, Prada, Birkenstock i Leder & Schuh o jawność łańcuchów dostaw. Wasz odzew przeszedł nasze najśmielsze oczekiwania. Zebraliśmy ponad 6000 podpisów online, natomiast podczas festiwali letnich, w których uczestniczyliśmy, pod petycją podpisało się kolejne 2000 osób! Chcecie wiedzieć jak to wyglądało? Wszystko sfilmowaliśmy! :)
Wasza aktywność nie mogła zostać nie zauważona przez marki obuwnicze. Już w lipcu rozpoczęliśmy dialog z firmą CCC. Na spotkaniu w siedzibie firmy mówiłyśmy m.in. o konieczności jawności łańcucha dostaw i odpowiedzialnej produkcji butów z poszanowaniem praw człowieka, o potrzebie dialogu z pracownikami/cami i informacji dla konsumentów/ek. Planujemy kolejne spotkania. Nasi partnerzy w Niemczech, Hiszpanii, Austrii i we Włoszech rozmawiają z pozostałymi markami.
 
 
Petycje działają i bardzo pomagają w prowadzeniu dialogu z firmami. Teraz zależy nam na tym, by zmotywować CCC i inne firmy, by ujawniały swoje łańcuchy dostaw i brały większą odpowiedzialność za ludzi szyjących Twoje buty. Każdy podpis się liczy!
 
Wciąż jeszcze możesz podpisać petycję online. Przekaż też informację swoim znajomym lub wrzuć post na facebooku. Dajmy razem znać CCC, Deichmanowi, Camperowi, Pradzie Birkenstockowi i Leder & Schuh, że zależy nam na informacji, jawności i odpowiedzialnych łańcuchach dostaw.
 
 
Wiedząc w których fabrykach składają zamówienia poszczególne firmy, możemy wymagać od nich wzięcia odpowiedzialności za warunki produkcji. Pracownicy mogą wtedy bronić swoich praw, zgłaszać problemy dotyczące płac i bezpieczeństwa i ubiegać się o odszkodowanie po wypadku. W jawnym łańcuchu firmy lepiej rozumieją problemy dotyczące pracowników i środowiska i mogą im przeciwdziałać. Wiedza o tym, gdzie produkowane są nasze buty, pomaga nam wszystkim, bo możemy wtedy podejmować bardziej świadome decyzje i wzywać do zmian.
 
Międzynarodowe marki obuwnicze często odmawiają wzięcia odpowiedzialności za prawa człowieka przy produkcji sprzedawanych przez nie artykułów, np. butów. Twierdzą, że to lokalne garbarnie i fabryki powinny zapewnić bezpieczne i uczciwe warunki produkcji. Jednak od 2011 roku Wytyczne ONZ ds. biznesu i praw człowieka nakładają na państwa oraz na firmy obowiązek poszanowania praw człowieka w całym łańcuchu dostaw. Według tych wytycznych, firmy powinny podejmować konkretne kroki w celu zrozumienia, monitorowania i łagodzenia negatywnego wpływu swojej działalności na prawa człowieka.
 
 

Film jest współfinansowany w ramach programu polskiej współpracy rozwojowej Ministerstwa Spraw Zagranicznych RP w 2017 r. Wyraża wyłącznie poglądy Fundacji Kupuj Odpowiedzialnie i nie może być utożsamiany z oficjalnym stanowiskiem Ministerstwa Spraw Zagranicznych.
 
Film jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej. Za treść filmu odpowiada Fundacja Kupuj Odpowiedzialnie, poglądy na niej wyrażone niekoniecznie odzwierciedlają oficjalne stanowisko Unii Europejskiej.
 
 
Komentarze
Jeżeli nie widzisz tego obrazka kliknij odśwież i spróbuj ponownie
Podobne artykuły
Chcesz wiedzieć jak i gdzie produkowane są Twoje buty? Podpisz petycję!
Startujemy z nową kampanią: #ChcemyWiedzieć. Apelujemy do czołowych marek obuwniczych: CCC, Deichmann, Camper, Prada, Birkenstock i Leder & Schuh o jawność łańcuchów dostaw. Chcesz wiedzieć gdzie i jak powstały Twoje buty? Podpisz petycję!
Wyprodukowano w Indonezji. Nowy raport Fundacji Kupuj Odpowiedzialnie
"Wyprodukowano w Indonezji" to kolejny raport Fundacji Kupuj Odpowiedzialnie, dotyczący sytuacji pracownic i pracowników fabryk obuwniczych w Indonezji. W indonezyjskim przemyśle obuwniczym i skórzanym pracuje ponad pół miliona ludzi. Zdecydowanie najważniejszą kategorią wyrobów sektora obuwniczego jest obuwie skórzane, stanowiące niemal połowę produkcji.
„Praca za grosik”, czyli jak pracuje się w Europie? Nowy raport Fundacji Kupuj Odpowiedzialnie
Konsumenci w Europie Zachodniej często uważają, że oznaczenie „Made in Europe” jest gwarancją lepszych warunków pracy niż w krajach azjatyckich. Z naszego raportu wynika, że nie zawsze tak się dzieje, a trudne warunki pracy, w szczególności bardzo niskie wynagrodzenia, są zjawiskiem powszechnym na całym świecie. W wielu europejskich krajach przemysł odzieżowy i obuwniczy cieszą się złą sławą z powodu głodowych pensji i złych warunków zatrudnienia.
Z jakimi problemami ekologicznymi i społecznymi wiąże się produkcja butów? Jaką rolę w poprawie życia ludzi produkujących nasze buty mogą odegrać znane marki? Co każdy z nas może zrobić, by pomóc? Jakie mamy alternatywy? Na te i inne pytania zaproszeni eksperci odpowiadali podczas dwóch debat zorganizowanych przez nas w tym roku w Warszawie.
"Wyprodukowano w Indiach" to kolejny raport opublikowany właśnie przez Fundację Kupuj Odpowiedzialnie, dotyczący sytuacji pracowników fabryk obuwniczych i garbarni w Azji. Indie to drugi co do wielkości producent obuwia. W Indiach powstaje rocznie ok. 2 mld par butów, co stanowi 8,5% światowej produkcji.
Przedstawiamy nową grę edukacyjną kampanii Kupuj Odpowiedzialnie Buty! Zagraj, a dowiesz się więcej o problemach związanych z garbowaniem skór i produkcją butów oraz o działaniach jakie mogą podjąć odpowiedzialni konsumenci i konsumentki. Gra idealna do zastosowania w szkołach i akcjach edukacyjnych!