„Made in Poland”. Premiera animacji w Światowy Dzień Godnej Pracy
Czwartek, 01.10.2020. Katarzyna Salus
„Made in Poland”. Premiera animacji w Światowy Dzień Godnej Pracy
Fot. Jost Franco
7 października obchodzony jest Światowy Dzień Godnej Pracy. Przyłączając się do obchodów chcemy zwrócić uwagę na kwestie transparentności oraz godnej płacy w przemyśle modowym. Zapraszamy na internetową premierę animacji Agnieszki Róży Słupek pt.: „Made in Poland”. Animacja została zainspirowana doświadczeniami twórczyni oraz wywiadami ze szwaczkami opublikowanymi przez Fundację Kupuj Odpowiedzialnie.
Krótki metraż ukazuje problemy z jakimi spotykają się na co dzień pracownice niektórych polskich szwalni oraz stawia pytanie, czy uszyte w Polsce zawsze oznacza, że dany ciuch został wyprodukowany z poszanowaniem praw człowieka.
 
Animację Agnieszki Róży Słupek pt. „Made in Poland” będzie można obejrzeć od 7 października na kanale Youtube oraz na profilu na Facebooku Fundacji Kupuj Odpowiedzialnie.
 
LINK DO FILMU: https://youtu.be/z6mQghbAXGM
 
Brak transparentności
 
Mimo wielu deklaracji ze strony marek odzieżowych, w fabrykach na całym świecie osoby znajdujące się na końcu łańcucha dostaw, zmagają się ze skrajną biedą, brakiem umów oraz przemocą. Żeby ta sytuacja mogła się zmienić, potrzebne jest coś więcej niż deklaracje ze strony firm. Pierwszym krokiem jest ujawnienie miejsc, w których szyją marki i przejrzystość w komunikacji całego łańcucha dostaw. Pozwoli to na większy monitoring sytuacji w konkretnych miejscach, a także zmotywuje firmy do wzięcia odpowiedzialności za pracowników na najniższych stanowiskach.
 
 
Strona internetowa Fashion Checker
 
Wraz z organizacjami z całego świata zrzeszonymi w sieci Clean Clothes Campaign, Fundacja Kupuj Odpowiedzialnie, uruchomiła stronę https://fashionchecker.org/pl/ dzięki której każdy z nas może sprawdzić czy jego ulubiona marka jest transparentna oraz czy dba o godną płacę dla osób szyjących ich ubrania. Jest to m.in. baza 108 największych marek modowych, które zostały poproszone o odpowiedzi na szereg pytań dotyczących kluczowych obszarów działań potrzebnych do zagwarantowania godnej płacy w ich łańcuchach dostaw. Liczba firm będzie stale rosła. Ze strony można dowiedzieć się również czym jest godna płaca, transparentność i zapoznać się z danymi na temat sytuacji szwaczek w różnych krajach
 
Animacja „Made in Poland” - Jak nie kierować się metką?
 
„Gdyby Pani wiedziała jak się nas traktuje, to by przestała się dziwić, że nie chcemy o tym mówić. Czasem po prostu brakuje słów. I co tu gadać, boimy się” – mówi pracownica jednej z polskich szwalni.
 
Animacja została stworzona w myśl powiedzenia „po nitce do kłębka”. Śledzimy historię t-shirtu z metką „made in Poland”: od zakupienia go w sklepie aż do szwalni i jej pracownic. O tym jak często złe warunki panują w szwalniach, mało kto mówi. Zatrudnione tam osoby boją się cokolwiek powiedzieć. Z różnych powodów. Zdania wyszywane na maszynie pod koniec animacji, symbolizują milczenie: zarówno szwaczek jak i społeczeństwa. Cytaty pochodzą z wywiadów przeprowadzonych z pracownicami, które odważyły się powiedzieć o swojej sytuacji. Warto wspomnieć, że nasze szwalnie szyją nie tylko dla polskich klientów, ale także dużych zagranicznych marek, także luksusowych.
 
„Animacja nie ma na celu naznaczenia każdej metki “made in Poland” jako złej i nieetycznej. Problem niegodnego wynagrodzenia oraz pracy ponad siły dotyczy także wielu innych państw. W Polsce świadomość zrównoważonego projektowania nadal rośnie, a na rynku wciąż pojawiają się nowe marki, które wiedzą jak ważna w dzisiejszych czasach jest transparentność w świecie mody. To co jest najważniejsze w przekazie animacji, to zwrócenie uwagi na problem szwalni oraz zachęcenie odbiorcy do przemyślanych wyborów konsumenckich.” mówi twórczyni animacji Agnieszka Róża Słupek.
 
Animacja powstała w ramach II semestru kursu magisterskiego w Pracowni Projektowania Interdyscyplinarnego na Wydziale Wzornictwa ASP w Warszawie, pod kierunkiem dr hab. Jarosława Kozakiewicza. Została wykonana w technice 2D animacji komputerowej.
 
Agnieszka Róża Słupek - Projektantka, studentka Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, stypendystka programu Erasmus + na Accademia di belle arti di Brera w Mediolanie, absolwentka Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie na kierunku wzornictwo. Uczestniczka wystaw i projektów. Interesuje się designem i grafiką. Swoją pracę wiąże ze zrównoważoną modą. Hobbystycznie zajmuje się szyciem i animacją.
 
Wraz ze stroną Fashion Checker został opublikowany raport „Płace pod lupą”, który opiera się na badaniach przeprowadzonych w 2019 i na początku 2020 r. w Chinach, Indonezji, Indiach, na Ukrainie i w Chorwacji. Badacze i badaczki rozmawiali na miejscu z ponad 490 pracownicami i pracownikami 19 fabryk szyjących ubrania dla 40 różnych firm.
 
 
Komentarze
Jeżeli nie widzisz tego obrazka kliknij odµwież i spróbuj ponownie
Podobne artykuły
Strona Fashion Checker i raport “Płace pod lupą” – prześwietlamy firmy odzieżowe!
Firmy odzieżowe chwalą się dbałością o pracowników i pracownice, ale są to deklaracje tylko na papierze.  Faktem jest brak transparentności, nieujawnianie informacji o swoich dostawcach i zaniżanie płac. Teraz możemy sprawdzić, które firmy faktycznie działają w sposób etyczny i mogli zdecydować, czy chcemy kupowac ich ubrania.  
Jak koronawirus wpłynął na życie szwaczek i jak można im pomóc?
Pod koniec kwietnia obchodziliśmy rocznicę katastrofy w Bangladeszu, która doprowadziła do śmierci ponad tysiąca osób szyjących odzież w zawalonym budynku. Jak teraz wygląda sytuacja szwaczek w Azji i w Polsce? Jak obecna sytuacja epidemiologiczna wpływa na ich życie? Co możemy zrobić my - konsumentki i konsumenci w Polsce? 
Czy slow fashion uratuje świat?
Krytyka fast fashion trwa od lat. Jednak globalne marki wciąż nie chcą wziąć za swoją produkcję pełnej odpowiedzialności. Slow fashion robi to zdecydowanie lepiej, ale czy jest najlepszą z możliwych alternatyw?  
Kiedy dziesięć miesięcy temu zaczynałyśmy przeprowadzać pierwsze rozmowy z polskimi szwaczkami, większość kobiet bała się dzielić swoim doświadczeniem. Dziś sytuacja wygląda inaczej. Po publikacji naszych tekstów, wiele ze szwaczek zaczęło prosić o kontakt i coraz chętniej opowiadać o codziennych wyzwaniach płynących z ich pracy.
Kiedy mała Basia wzięła do ręki szmatkę i okręciła nią swoją lalkę, domownicy aż zapiali z zachwytu. „Wygląda jak uszyte! Basiunia na pewno będzie krawcową”. Ale Basia nie chciała szyć. Chciała iść do szkoły elektronicznej.
Większość kobiet pracujących w przemyśle odzieżowym, z którymi udało się porozmawiać Grażynie Latos z Fundacji Kupuj Odpowiedzialnie, zrezygnowało z zawodu szwaczki na rzecz własnego zakładu krawieckiego. Swoją dawną pracę wspominają dziś niczym zły sen. „Koszmar” – mówią.