O projekcie: UBRANIA

Kupuj odpowiedzialnie ubrania

 
Zwracamy uwagę osób zainteresowanych modą, zarówno twórców jak i konsumentek i konsumentów na problemy związane z przemysłem odzieżowo-tekstylnym. Z jednej strony upowszechniamy wiedzę o społecznych i ekologicznych nadużyciach związanych z produkcją ubrań, które codziennie wszyscy na siebie wkładamy. Z drugiej, staramy się pokazać pozytywne alternatywy dla konwencjonalnych, globalnie rozpowszechnionych marek. Przedstawiamy możliwości przeciwstawienia się łamaniu praw człowieka, praw pracowniczych oraz postępującemu zanieczyszczaniu środowiska. Podpowiadamy, jak wywierać wpływ na firmy odzieżowe, aby nakłonić je do stosowania uczciwych i dobrych praktyk korzystnych dla pracowników oraz odbiorców odzieży. Popularyzujemy też odpowiedzialną modę powstającą przy poszanowaniu praw człowieka i z zachowaniem zasad Sprawiedliwego Handlu, modę ekologiczną i pochodzącą z recyklingu. Pomagamy producentom pragnącym tworzyć taką właśnie modę znaleźć odpowiedź na pytanie „jak to zrobić?”.
 
Dowiedz się więcej
 
W zakładce "Materiały" znajdziecie elektroniczne wersje naszych publikacji, w tym Podręcznik dla projektantów i marek odzieżowych  "W kierunku odpowiedzialnej mody". Jeśli chcecie otrzymać publikację w wersji drukowanej, napiszcie do nas.

Zachęcamy też do zapoznania się z artykułami z naszej "Bazy wiedzy" opisującymi sytuację pracownic i pracowników w zakładach produkujących odzież, rolników pracujących przy uprawie roślin takich jak bawełna czy len, jak i informacje na temat systemów certyfikacji, inicjatyw wielostronnych i wiele wiele więcej…
 
Gorąco zachęcamy do korzystania z „Dobrych Zakupów” – pierwszego w Polsce internetowego przewodnika dla konsumentów zawierającego ranking bardziej przyjaznych środowisku i odpowiedzialnych społecznie firm i marek z branży meblowej i papierniczej.
 
Przyłącz się
 
Zapraszamy projektantów, sprzedawców, nauczycieli szkół odzieżowo-tekstylnych oraz osób zainteresowanych zagadnieniami CSR do kontaktu z nami i śledzenia naszych działań. 
 

Aktualności

Adidas i Nike: Rekordowe kwoty dla piłkarzy, głodowe pensje dla pracownic
Kiedy miliony ludzi na świecie przygotowują się do kibicowania ulubionym drużynom podczas Mistrzostw Świata w piłce nożnej, raport Foul Play, opublikowany przez Éthique sur l’éthiquette i Clean Clothes Campaign ujawnia, że ​​adidas i Nike, główni sponsorzy tego wydarzenia, nie zapewniają godnej płacy pracownicom i pracownikom w swoich łańcuchach dostaw.
Sustainable Fashion Awards 2018
Sustainable Fashion Awards 2018 (SFA)  jest nagrodą dedykowaną projektantom i markom z całego świata, których działania i praktyki można określić jako społecznie lub środowiskowo odpowiedzialne.
H&M, dotrzymuj obietnic i płać pracownikom godną płacę!
H&M, globalna marka odzieżowa, 5 lat temu zobowiązała się, że do 2018 r. podniesie pracownikom w swoim łańcuchu dostaw wynagrodzenia do poziomu godnej płacy. Wygląda jednak na to, że H&M zagubił się nieco w swoich działaniach. Wyciągnijmy pomocną dłoń i pomóżmy mu wyjść na prostą!
"Zdajemy się nie zauważać związku między pracą tych, którzy produkują nasze ubrania, a naszą wiecznie niezaspokojoną potrzebą nabywania tego, co modne w niskich cenach". Przeczytajcie tekst Subindu Garkhel z Fairtrade Foundation w Wielkiej Brytanii, która opowiada o swoich doświadczeniach w pracy w sektorze odzieżowym i zachęca do pytania marek #whomademyclothes?
W przemyśle modowym wszystko dzieje się szybko. Co sezon zmieniają się trendy, marki wypuszczają na rynek kilkanaście nowych kolekcji rocznie, a kobiety i mężczyźni uprawiający bawełnę lub szyjący nasze ubrania muszą pracować jeszcze szybciej i jeszcze więcej, zarabiając grosze. Fashion Revolution Week obchodzony jest na całym świecie w rocznicę tragedii Rana Plaza, aby uczcić pamięć ofiar i domagać się od marek transparentności. W tym roku Fashion Revolution Week trwa od 23 do 29 kwietnia.
Od wielu lat pracownice i pracownicy oraz wspierające ich organizacje pozarządowe walczą o to, by ludzie szyjący ubrania w Azji, Afryce czy Europie Wschodniej otrzymywali płace wystarczające im na życie. Niestety tak się wciąż nie dzieje. Większość z nich zarabia równowartość płacy minimalnej. Te wynagrodzenia zwykle nie wystarczają na podstawowe potrzeby. Dlaczego nic się nie zmienia?  
Wiele marek odzieżowych produkuje w Bangladeszu. Jeszcze kilka lat temu praca w fabrykach ubrań była śmiertelnie niebezpieczna. W 2013 roku, w odpowiedzi na katastrofalną sytuację, powstała inicjatywa, w którą zaangażowało się ponad 200 marek. Program bezpieczeństwa (Accord) miał na celu uczynienie z fabryk miejsc pracy, w których pracownicy nie będą musieli obawiać się o swoje życie i zdrowie.
Już 3 i 4 marca odbędzie się 11. edycja Slow Fashion – targów prezentujących ponad 200 wystawców z całej Polski. Wydarzenie będzie miało miejsce na PGE Narodowym w Warszawie, a towarzyszyć będzie mu hasło #KupujLepszeUbrania. Fundacja Kupuj Odpowiedzialnie jest partnerem wydarzenia.
Spółdzielnia Ushirika to otwarty, społeczno-artystyczny projekt, którego sposób działania wywodzi się z tradycji plemiennych, ale także nawiązuje do polskich ruchów spółdzielczych. Podstawę funkcjonowania spółdzielni stanowi praca kolektywna, dzięki której jej członkowie wymieniają się doświadczeniami, umiejętnościami oraz rozwijają własną kreatywność.  
Nikt z nas nie chce, żeby nasze buty i ubrania przyczyniały się do czyjejś krzywdy. Wielkie marki zgarniają jednak ogromne zyski, podczas gdy pracownicy i pracownice dostają głodowe płace, ryzykując pracą w niebezpiecznych warunkach. Co możemy zrobić, by mieć pewność, że ludzie, którzy szyją nasze ubrania i buty, są traktowani fair? Polecamy nasz nowy poradnik.
Zakłady produkujące tkaniny, od których kupują znane europejskie marki odzieżowe, takie jak m.in. H&M i Zara, powodują gigantyczne szkody dla środowiska. Okazuje się, że fabryki wiskozy, gdzie powstają nasze ubrania zrzucają nieoczyszczone i toksyczne ścieki prosto do rzek i strumieni.
Ludzie kupują więcej ubrań niż kiedykolwiek przedtem – wyrzucają także więcej niż kiedykolwiek. Ogromne ilości energii, wody i innych zasobów są potrzebne do ich produkcji. Ponad połowa ubrań, które nosimy jest wyrzucana w ciągu zaledwie roku od momentu produkcji. Koszty tak wybujałej terapii zakupowej ponosi Ziemia.
Nie wiesz co zrobić ze starymi jeansami? Z pomocą przychodzi KOKOworld, firma, która zbiera stare jeansy, żeby zrobić z nich dobro! Jeansy, które powstały jako odzież robocza dla farmerów i górników, są bardzo trwałe. Dlatego warto wykorzystać je ponownie, nawet jeśli już są wyraźnie znoszone lub poprzecierane.
Turcja jest trzecim na świecie dostawcą odzieży, zaraz po Chinach i Bangladeszu. Jest również trzecim co do wielkości eksporterem odzieży spoza UE do Szwecji i Norwegii. W tureckich zakładach są produkowane m.in. ubrania dla H&M, KappAhl, Lindex, Gina Tricot i Varner (BikBok, Cubus, Carlings). Na kilkaset tysięcy pracujących uchodźców syryjskich, tylko około 7000 ma zezwolenie na pracę. Ostatni raport organizacji zajmujących się etycznym biznesem przedstawia nadużycia w fabrykach odzieży.
W Wielkiej Brytanii ruszyła niedawno kampania, która ma skłonić konsumentów do radosnego buszowania w secondhandach, do poszukiwania „odzieżowych skarbów” i zaangażowania się na rzecz “aktywizmu naprawczego” („napraw, zamiast kupować nowe”). Kampania #Secondhandfirst to dobry przykład na ograniczanie góry odpadów tekstylnych, która wciąż rośnie i rośnie - także w Polsce.
Góry tekstylnych odpadów rosną na katastrofalną skalę. Jaki wpływ ma na to trend „fast fashion”?
29 sierpnia H&M we współpracy z organizacją ekologiczną WWF wypuściło nową kolekcję ubrań dedykowanych dzieciom, mającą na celu zwrócenie uwagi na problemy środowiskowe związane z produkcją odzieży.
W najbliższą niedzielę, w Starej Zajezdni odbędzie się pierwsza krakowska edycja Slow Weekend, czyli największa impreza gromadzącą w jednym miejscu twórców produkujących w zgodzie z zasadami Slow. Kupuj Odpowiedzialnie też tam będzie.
Jak to możliwe, że para spodni kosztuje w sklepie grosze? Skad się biorą promocje i kto płaci prawdziwą cene naszych ubrań, butów czy owoców? Warto wiedzieć
Przemysłowa hodowla krów już od dawna jest napędzana przez rynek fast foodów. Teraz dołącza do tego grona odzieżowy przemysł sezonowej mody fast fashion. W ciągu 9 lat na jego cele będzie zabijanych 430 mln krów rocznie
12345 ... 14