Relacja z debaty "Czarny Piątek – Oddam/wymienię/naprawię"
Poniedziałek, 30.11.2020. Katarzyna Salus
Relacja z debaty "Czarny Piątek – Oddam/wymienię/naprawię"
Fot. Chris Montgomery on Unsplash
W miniony piątek, 27 listopada odbyła się debata, na której mieliśmy przyjemność gościć ekspertów z zakresu odpowiedzialnej mody, praw pracowniczych, gospodarki o obiegu zamkniętym i mody vintage. Spotkanie poprowadziła Magdalena Krukowska.
Spotkanie odbyło się w dwóch odsłonach. W pierwszym panelu gościliśmy ekspertów z Ukrainy i Indonezji; Oksanę Dutchak – ukraińską badaczkę w dziedzinie problematyki pracy i nierówności płci i Martue Raja Siregar - członka zarządu FSB GARTEKS, związku zawodowego odzieży i tekstyliów w Indonezji. Oboje przybliżyli nam problematykę nierówności płac wśród kobiet i mężczyzn i zwrócili szczególną uwagę na potrzebę zmian systemowych w zakresie przemysłu odzieżowego. Korupcja i brak kontroli na poszczególnych etapach dystrybucji sprawiają, że działania konsumentów, to za mało, by cokolwiek mogło się zmienić w zakresie poprawy warunków pracowniczych. Jeśliby fabryki należałyby do producentów, byłoby o wiele łatwiej kontrolować wewnętrzne działania. Dodatkowo, nasi eksperci przedstawili pokrótce jak wygląda sytuacja pracowników Ukrainy i Indonezji w dobie pandemii koronawirusa. A, jak się nietrudno domyślić, nie wygląda za ciekawie. Pracownicy w związku z mniejszym popytem i zapotrzebowaniem, tracą swoje miejsca pracy, są wysyłani na obowiązkowe urlopy albo pensja jest im ucinana nawet trzykrotnie.
 
Generalna konkluzja podczas tego panelu nie należała do najprzyjemniejszych, albowiem jak się okazuje, pojedyncze działania świadomych konsumentów mogą nie wystarczyć. Firmy, dopóki nie czują się wystarczająco kontrolowane, postępują nieuczciwie i będą to robić tak długo, jak długo prawo odgórnie nie narzuci  im obowiązku kontrolowania warunków pracy, transparentności i raportowania swoich działań na każdym etapie. Nie oznacza to jednak, że my jako klienci jesteśmy zwolnieni z odpowiedzialności. Warto wywierać presję na producentów, wspierać odpowiedzialne marki i być wyczulonym na greenwashing i tzw. „zielone kolekcje” sieciowych marek, które leżą bliżej PR niż zrównoważonej mody.
 
Gośćmi drugiego panelu byli/ły: Agata Kurek, założycielka marki KOKOworld; Ewelina Cichowlas i Agnieszka Zieleziecka–Krukowska, właścicielki dwóch krakowskich sklepów vintage: „Vintydże” i „Obcy w mojej szafie”; Tomasz Bocian, założyciel firmy „Ubrania do Oddania oraz Grażyna Latos, koordynatorka badań i projektów w Fundacji Kupuj Odpowiedzialnie. Ta ostatnia opowiedziała więcej o nawykach konsumentów i o tym, w jaki sposób pandemia zmieniła nasze zachowania, odpowiedziała też na pytanie, czy rzeczywiście metka „Made in Poland” jest wystarczającą gwarancją etycznej i sprawiedliwej produkcji oraz co nam mówi o warunkach, w jakich została wyprodukowana odzież. Tomasz Bocian opowiedział nam więcej o upcyclingowych kolekcjach, które mają się ukazać w 2021 roku. Agata Kurek z kolei zwróciła uwagę na potrzebę przejrzystych działań i certyfikację (jej firma jako pierwsza marka branży fashion w Polsce wypuściła kolekcję z certyfikatem Fairtrade), opowiedziała również o tym, w jaki sposób funkcjonuje jej firma i o osobistych kontaktach ze szwalniami. Właścicielki sklepów vintage opowiedziały o kulisach działań second handów i o popycie na ubrania z drugiego obiegu. Okazuje się, że jeszcze jakiś czas temu kupowanie w second handach było czymś wstydliwym, dziś natomiast rośnie pokolenie, które zaczyna doceniać ubrania z drugiej ręki. Podkreślone zostało też, że moda vintage to przede wszystkim wysoka jakość i wyselekcjonowane produkty, a same poszukiwania przez właścicielki wymagają dużo czasu, zachodu i cierpliwości.
 
To jednak nie wszystkie aspekty związane ze światem mody, kt ore zostały poruszone podczas piątkowego spotkania. Jeśli czujecie się zaintrygowani/e i chcecie dowiedzieć się więcej, zapraszamy do odsłuchania dyskusji. W niej znajdziecie odpowiedzi na takie pytania jak:
 
  • Czy kupowanie ubrań z drugiego obiegu to zauważalny rosnący trend, czy snobizm?
  • Czy kupowanie bardzo dużo tanich ubrań w lumpeksach jest odpowiedzialne?
  • Co się dzieje z ubraniami, które oddajemy? Gdzie tak naprawdę trafiają?
  • Sieciówki w second handach?
  • Dlaczego drugi obieg jest ekologiczny i jak go zorganizować?
  • Czym jest eklektyzm w odniesieniu do mody vintage?
 
Zapraszamy serdecznie:
 
Naszym ekspertkom i ekspertom składamy ogromne podziękowania. Za poświęcony czas, za dawkę wiedzy i za inspirujące przemyślenia czy propozycje różnych ciekawych rozwiązań.

Do usłyszenia i do zobaczenia!
 
_________________________________________________________________________________________________________
Wydarzenie jest organizowane w ramach projektu “Filling the Gap: Achieving Living Wages through improved transparency” (HUM/2018/404-124) współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej oraz w ramach dotacji NIW-PROO: projekt pn. „Kupuj Odpowiedzialnie - stabilna i skuteczna kampania konsumencka”. Za treści odpowiada wyłącznie Fundacja Kupuj Odpowiedzialnie, wyrażone poglądy niekoniecznie odzwierciedlają oficjalne stanowisko Unii Europejskiej.
 
 

 
Komentarze
Jeżeli nie widzisz tego obrazka kliknij odµwież i spróbuj ponownie
Podobne artykuły
Czarny Piątek – Oddam/wymienię/naprawię. Wydarzenie online
Galerie handlowe są zamknięte. Sprzedaż przenosi się do Internetu. Wraz z ekspertami i ekspertkami zapraszamy na debatę online „Czarny Piątek - oddam/wymienię/naprawię”, organizowaną przez Fundację Kupuj Odpowiedzialnie 27 listopada. Na spotkaniu zastanowimy się czy pandemia oznacza koniec największego święta fast fashion, jak w tym kontekście wygląda rynek wtórny i czy zmiana nawyków konsumenckich wpływa na sytuację szwaczek.
Marki odzieżowe muszą być przejrzyste! Stanowisko organizacji pozarządowych
Jeszcze kilka lat temu żadna globalna marka odzieżowa nie zgadzała się na publiczne udostępnianie informacji o swoich dostawcach. Dziś coraz więcej z nich zaczęło dostrzegać wartość transparentności, decydują się więc na większą przejrzystość w łańcuchach dostaw. Dlaczego to ważne? I dlaczego to wciąż za mało?
„Made in Poland”. Premiera animacji w Światowy Dzień Godnej Pracy
7 października obchodzony jest Światowy Dzień Godnej Pracy. Przyłączając się do obchodów chcemy zwrócić uwagę na kwestie transparentności oraz godnej płacy w przemyśle modowym. Zapraszamy na internetową premierę animacji Agnieszki Róży Słupek pt.: „Made in Poland”. Animacja została zainspirowana doświadczeniami twórczyni oraz wywiadami ze szwaczkami opublikowanymi przez Fundację Kupuj Odpowiedzialnie.
Firmy odzieżowe chwalą się dbałością o pracowników i pracownice, ale są to deklaracje tylko na papierze.  Faktem jest brak transparentności, nieujawnianie informacji o swoich dostawcach i zaniżanie płac. Teraz możemy sprawdzić, które firmy faktycznie działają w sposób etyczny i mogli zdecydować, czy chcemy kupowac ich ubrania.  
Pod koniec kwietnia obchodziliśmy rocznicę katastrofy w Bangladeszu, która doprowadziła do śmierci ponad tysiąca osób szyjących odzież w zawalonym budynku. Jak teraz wygląda sytuacja szwaczek w Azji i w Polsce? Jak obecna sytuacja epidemiologiczna wpływa na ich życie? Co możemy zrobić my - konsumentki i konsumenci w Polsce? 
Kiedy dziesięć miesięcy temu zaczynałyśmy przeprowadzać pierwsze rozmowy z polskimi szwaczkami, większość kobiet bała się dzielić swoim doświadczeniem. Dziś sytuacja wygląda inaczej. Po publikacji naszych tekstów, wiele ze szwaczek zaczęło prosić o kontakt i coraz chętniej opowiadać o codziennych wyzwaniach płynących z ich pracy.