Znaki, etykiety, certyfikaty – jak sprawdzić czy moda jest naprawdę eko i fair?
Wtorek, 13.11.2018. Katarzyna Salus
Znaki, etykiety, certyfikaty – jak sprawdzić czy moda jest naprawdę eko i fair?
Fot. Manfred Wimmer
Idziesz do sklepu, patrzysz na ubranie i Twoją uwagę przykuwają napisy „eko”, „organic” „green”, „conscious”, „sustainable”, „non-toxic”, „natural” etc. Widzisz też różne hasła, znaczki i etykiety i nie wiesz co one faktycznie oznaczają… A może czasami jest to tylko greenwashing czyli tzw. ekościema mająca na celu nabić Cię w butelkę, byś myślała, że kupujesz produkt etyczny i przyjazny dla środowiska?
Jednak nie ma co popadać w paranoję. Na wielu produktach odzieżowych możesz bowiem zobaczyć sprawdzone i wiarygodne certyfikaty świadczące o przestrzeganiu przez firmy wysokich standardów społecznych i środowiskowych.
 
JAK DZIAŁAJĄ CERTYFIKATY?
 
Certyfikaty, określane też mianem etykiet czy oznakowań są nadawane przez organizacje certyfikujące, które potwierdzają spełnienie przez dany produkt określonych kryteriów społecznych i/lub ekologicznych. Przede wszystkim istotne jest, by organizacje te były niezależne od biznesu. Tylko takie podejście jest w stanie zapewnić certyfikatom wiarygodność i bezstronność.
 
 
Znanych jest kilka różnych podejść do certyfikacji:
 
- Najbardziej rozpowszechniona jest certyfikacja produktów, którą charakteryzuje to, że po spełnieniu odpowiednich kryteriów, firma uzyskuje prawo do użycia na końcowym produkcie oznaczenia widocznego dla konsumenta.
 
- Innym podejściem jest certyfikacja fabryk – w tym przypadku kryteria muszą być spełnione przez pojedyncze zakłady produkcji, które podlegają audytom i są certyfikowane pod kątem przestrzegania danych standardów. Certyfikat nie jest widoczny na końcowym produkcie.
 
- Całkowicie inne podejście charakteryzuje inicjatywy wielostronne zrzeszające niezależne organizacje społeczne, związki zawodowe i firmy. Firmy, które chcą zostać członkiem takiej inicjatywy muszą przestrzegać wspólnego kodeksu, czyli kryteriów jej postępowania. Często firmy informują o fakcie przynależności do takiej inicjatywy na swojej stronie lub/i produkcie.
 
- Całkowicie inne założenie mają inicjatywy przyznające tzw. kod produktu. Każdy produkt w tym systemie otrzymuje swój własny kod umożliwiający prześledzenie przez konsumentów wszystkich etapów produkcji. Takie oznaczenie sprzyja większej przejrzystości łańcucha dostaw.
 
Chcesz poznać najważniejsze i najbardziej wiarygodne certyfikaty? Czytaj dalej:
Chcesz wiedzieć więcej? Kliknij TUTAJ
 
 
Komentarze
Jeżeli nie widzisz tego obrazka kliknij odśwież i spróbuj ponownie
Podobne artykuły
Jaki wpływ na planetę mają Twoje dżinsy?
Każdy nosi dżinsy - to dość stanowcze stwierdzenie, jednak ciężko się z nim nie zgodzić. Większość ludzi nosi dżinsowe spodnie na co dzień, a popyt na modne i tanie dżinsy nigdy nie był tak wysoki. Jednak, czy zdajemy sobie sprawę z konsekwencji, jakie niesie popularność tzw. szybkiej mody? Co możemy zrobić, żeby ograniczyć jej negatywny wpływ na środowisko?
Dobre zakupy – jak się zarazić modą na odpowiedzialność?
Na pewno kupujesz ubrania czy buty. Chcesz by były modne, ładne i wygodne, ale czy zastanawiasz się skąd pochodzą? Czy Twoje buty przypadkiem nie zawierają szkodliwych chemikaliów? Ile zarobiły szwaczki, które uszyły Twoje spodnie? I gdzie trafiają pieniądze, jakie zostawiasz w sklepie? Odpowiedzi na te pytania znają marki modowe.  
Naprawmy modę w Czarny Piątek - dołączcie do nas!
Zapraszamy na wydarzenie, które odbędzie się w tzw. Black Friday, czyli dzień, w którym w sklepach zaczynają się przedświąteczne wyprzedaże. Fundacja Kupuj Odpowiedzialnie proponuje spędzenie tego dnia z daleka od galerii handlowych - bardziej świadomie, w duchu slow i zero waste. 
Szybka moda przypomina fastfood. Jest tania, uzależnia i szkodzi środowisku. Jej skutkiem są tony nikomu niepotrzebnych ubrań, które trafiają na składowiska śmieci lub do krajów globalnego Południa niszcząc ich gospodarkę. Czy możesz coś z tym zrobić? Każdy może. My podpowiemy Ci, w jaki sposób nie dać się modzie na marnowanie i zrobić coś dobrego dla środowiska.
W 2013 roku H&M ogłosił, że do 2018 dopilnuje, by osoby pracujące w jego łańcuchu dostaw otrzymywały godną płacę. Czy tak się stało? Jak wynika z nowego raportu organizacji Clean Clothes Campaign marka nadal nie wywiązuje się z obietnic.
Kiedy miliony ludzi na świecie przygotowują się do kibicowania ulubionym drużynom podczas Mistrzostw Świata w piłce nożnej, raport Foul Play, opublikowany przez Éthique sur l’éthiquette i Clean Clothes Campaign ujawnia, że ​​adidas i Nike, główni sponsorzy tego wydarzenia, nie zapewniają godnej płacy pracownicom i pracownikom w swoich łańcuchach dostaw.